Terminix

Terminix

ترمینیکس
Terminix

Terminix

ترمینیکس

تحقیق در مورد روانشناسی یادگیری


تحقیق در مورد روانشناسی یادگیری

یادگیری تغییر نسبتا دایمی در رفتار است که در نتیجه تمرین حاصل شده است تغییراتی در رفتار که حاصل‌اش (و نه تمرین) ، با شرایط موقت جاندار (مثل خستگی یا حالات ناشی از مصرف برخی داروها) باشند مشمول این تعریف نمی‌شود

دانلود تحقیق در مورد روانشناسی یادگیری

روانشناسی یادگیری
پروژه
پژوهش
پایان نامه
جزوه
مقاله
دانلود پروژه
دانلود پژوهش
دانلود پایان نامه
دانلود جزوه
دانلود مقاله
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 77 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 102

تحقیق در مورد روانشناسی یادگیری

 

مقدمه : 
یادگیری تغییر نسبتا دایمی در رفتار است که در نتیجه تمرین حاصل شده است. تغییراتی در رفتار که حاصل‌اش (و نه تمرین) ، با شرایط موقت جاندار (مثل خستگی یا حالات ناشی از مصرف برخی داروها) باشند مشمول این تعریف نمی‌شود
نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. یادگیری نه تنها در آموختن خاص مطالب درسی ، بلکه در رشد هیجانی ، تعامل اجتماعی و حتی رشد شخصیت نیز دخالت دارد. مثلا یاد می‌گیریم از چه چیزی بترسیم، چه چیز را دوست بداریم. چگونه مودبانه رفتار کنیم و چگونه صمیمیت نشان دهیم. 
انواع یادگیری 
از چهار نوع یادگیری مشخص می‌توان گفتگو کرد. این چهار گروه شامل خوگیری ، شرطی سازی کلاسیک ، شرطی سازی عامل و یادگیری پیچیده است که هر کدام را بطور مختصر توضیح می‌دهیم. 
خوگیری 
خوگیری ساده ترین نوع یادگیری است و آن عبارت از نادیده گرفتن محرکی است که با آن مانوس شده‌ایم، یا پیامد مهمی برای ما ندارد. به عنوان مثال ما به صدای تیک تک ساعت عادت کرده‌ایم لذا یاد گرفتن اینکه صدای تیک تاک ساعت تازه‌ای را نشنویم نمونه‌ای از خوگیری است. 
شرطی سازی کلاسیک 
شرطی سازی کلاسیک یعنی پیوند دادن دو محرک در اثر مجاورت. پس از آن که محرک خنثی (محرک شرطی) چند بار با محرک غیر خنثی (محرک غیر شرطی) ، محرکی که بطور طبیعی و ثابت پاسخی ایجاد می‌کند، همراه شد، از خنثی بودن ساقط می‌شود و می‌تواند به تنهایی همان پاسخ را ایجاد کند. مثلا نوزاد یاد می‌گیرد که دیدن پستان مادر ، چشیدن شیر را در پی دارد. 
شرطی سازی عامل 
طبق نظریه شرطی شدن عامل ، ارگانیسم یاد می‌گیرد که رفتار تقویت شده را تکرار کند. اولین پاسخهای درست با کوشش و خطایی تصادفی یا با راهنمایی فیزیکی یا کلامی حاصل می‌شود. رفتارهای تقویت شده ، با فراوانی بیشتر ظاهر می‌شوند. مثلا کودک می‌آموزد که کتک زدن خواهر یا برادر سرزنش والدین را به دنبال دارد. 
یادگیری پیچیده 
این نوع یادگیری متضمن چیزی بیش از تشکیل پیوندها است. مثلا بکار گیری راهبرد معینی برای حل یک مسئله یا طراحی یک نقشه ذهنی از محیط خود. 
اساس عصبی یاد گیران 
پژوهشگران عقیده دارند که اساس عصبی یادگیری را باید در تغییرات ساختاری دستگاه عصبی جستجو کرد و به همین سبب بیش از پیش به بررسی این تغییرات در سطح پیوندهای عصبی پرداخته‌اند

هیلگاد روانشناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را اینگونه تعریف می‌کند: " یادگیری یعنی؛ تغییر نسبتا پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در توانایی‌های بالقوه فرد بوجود می‌آید."
دیدکلی 
• تفاوت سطح انسان قرن 21 با اجداد غارنشین را چه چیزی پر می‌کند؟
• یادگیری در زندگی انسان چه نقشی دارد ؟
• ایا یادگیری محدود به مدارس و آموزشگاهها است ؟
نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. یادگیری تنها آموختن مهارتی خاص با مطالب درسی نیست؛ بلکه در رشد هیجانی ، رشد شخصیتی ، تعامل اجتماعی انسان دخالت دارد. انسان یاد می‌گیرد که از چه چیزی بترسد، چه چیزی را دوست بدارد و کجا چگونه رفتار کند. در واقع نوزاد از همان لحظه تولد درگیر فرآیند یادگیری می‌شود و این توانایی است که باعث پیشرفت و تفاوت روزانه او تفاوت انسانهای یک نسل از انسانهای نسل قبل از خودشان می‌شود.

فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کرده‌اند، بطوری که می‌توان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه "یادگیری چیست ؟ ، چگونه رخ می‌دهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ " بحث کرد. 
ویژگی‌های یادگیری 
تغییر در رفتار 
یادگیری همره با "تغییر" است، به گونه‌ای که بعد از کسب یادگیری موجود زنده (از جمله انسان) رفتارش (بیرونی یا درونی) به یک روش یا حالت جدید تغییر می‌یابد. این تغییر هم در رفتارهای ساده و هم در رفتارهای پیچیده دیده می‌شود. 
پایداری نسبی 
درست است که یادگیری همراه با تغییر است ولی هر تغییری یادگیری محسوب نمی‌شود، بلکه تغییرات ناشی از یادگیری پایداری (Permanency) دارند؛ و تغییراتی که پایداری نداشته باشند را نمی‌توان به یادگیری نسبت داد (نظیر تغییرات ناشی از مصرف دارو یا مواد ، هیجانها ، خستگی و... که پس از رفع اثر دارو ، موضوع هیجان یا رفع خستگی و...تغییرات نیز ناپدید می‌شوند). فردی که مسئله یا چیزی را یاد گرفته است تغییرات حاصل از آن را همواره با خود دارد و در مواقع لازم به اجرا در می‌آورد. 
توانایی‌های بالقوه 
یادگیری در فرد نوعی توانایی ایجاد می‌کند، بدین معنی که " تغییرات پایدار در رفتار" نتیجه تغییر در "توانایی‌ها" است، نه تغییر در رفتار ظاهری. اگر طرف دیگر این توانایی‌ها همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه بعضی مواقع بصورت بالقوه هستند و هر وقت موقعیت و فرصت استفاده فراهم شود؛ از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل (عمل) در می‌آیند. مثلا فردی که دوچرخه سواری را یادگرفته است، اگر موقعیت دوچرخه سواری برای او فراهم نباشد این توانایی بصورت بالقوه در فرد باقی می‌ماند و هر وقت موقعیت و فرصت دوچرخه سواری فراهم شود (مثلا یک دوچرخه در اختیار او قرار گیرد) این توانایی از بالقوه به بالفعل (حالت عمل) در می‌آید. این بدان معنی است که یادگیری هیچ وقت از بین نمی‌رود. 
تجربه 
هر نوع تغییر در توانایی‌های بالقوه زمانی یادگیری محسوب خواهد شد که بر اثر "تجربه" (Experience) باشند، یعنی"محرک‌ها" (عوامل) بیرونی و درونی بر فرد (یاد گیرنده) تاثیر بگذارد (نظیر خواندن کتاب ، گوش دادن به یک سخنرانی ، زمین خوردن کودک و فکر کردن در باره یک مطلب و ...) بدین ترتیب تغییرات پایداری که در توانایی افراد بوسیله عواملی به غیر از تجربه بدست می‌آید یادگیری محسوب نمی‌شود. تغییرات پایدار غیر تجربه‌ای بیشتر عوامل رشدی را دربر می‌گیرند (نظیر عضلانی شدن ، دندان درآوردن ، تغییرات بلوغ ، پیر شدن و ...). 
یادگیری یا وراثت 
بحث در مورد نقش یادگیری و وراثت (Inheritance) به سه نظریه متفاوت که هر یک طرفداران خود را دارند؛ منتهی می‌شود. گروه اول از این دیدگاه دفاع می‌کنند که "این وراثت است که رفتار و اعمال ما را شکل می‌دهد و یادگیری نقشی زیادی ندارد. گروه دوم به نقش مطلق یادگیری تاکید و وراثت را رد می‌کنند. اما در دهه‌های اخیر نظریه سومی نیز مطرح گردید که در آن بر نقش "تعاملی وراثت و یادگیری" تاکید شده است. هم از لحاظ نظری و هم از دیدگاه تحقیقی نظریه سوم بهترین دیدگاه و راهکار را دارد. از دیدگاه این گروه هیچ کدام مطلق نیستند، بلکه آنها کامل کننده یکدیگر هستند. 
"انسان موجودی یادگیرنده است اما انسان چیزی را یاد نمی‌گیرد، مگر آنکه قبلا در ساخت ژنتیکی‌اش ، توانایی‌ها و برنامه ریزی‌هایی وجود ندارند که مستقل از توارث باشد و هیچ رفتاری وجود ندارد که تحت تاثیر یادگیری قرار نگیرد مثلا کودکان بعد از سن معینی شروع به "خزیدند ، ایستادن و راه رفتن" می‌کنند (نقش وراثت) با این حال در ابتدا نواقص و مشکلات زیادی دارند که با گذشت زمان و در اثر تجاربی که بدست می‌آورند، آنها را اصلاح می‌کنند (حش یادگیری) 
نظریه‌های یادگیری 
تداعی گرایی (Associationism) 
تداعی سنت گرایی از ارسطو فیلسوف یونانی باقی مانده است که در اواخر قرن نوزده و در اوایل قرن بیستم بصورت علمی و با عنوان‌های "شرطی سازی ، نظریه‌های محرک - پاسخ و رفتار گرایی" در آزمایش‌های پاولف (Pavlov )، ترندایک ( Thorndike) و اسکینر (Skinner) و ..." مورد مطالعه واقع شده است. این نظریات بر پیوند بین محرک‌ها و پاسخ‌ها تاکید و یادگیری را حاصل آن می‌دانند. این نظریات "شناخت ، تفکر " و هر فرآیندی را که قابل مشاهده مستقیم نباشد را مردود می‌دانند. 
یادگیری اجتماعی (Social Learning) 
نظریه یادگیری اجتماعی شکل دیگری از نظریه‌های تداعی گرا است که در کارهای البرت بندورا (Albert Bandura) و جولیان راتر (Julien Rotter) دیده می‌شود. این نظریه‌ها هم بر رابطه "محرک- پاسخ" تاکید دارند ولی در کنار آن بوجود "متغیرها و عوامل شناخت درونی" واسطه بین "محرک- پاسخ" اعتقاد دارند. این کار آنها بازتاب و تقویت کننده رویکردهای شناختی در روانشناسی است. 
شناخت گرایی (Cognitiveism) 
تاکید "رویکرد شناختی" معمولا ، بر ادراک (Perception) ، تصمیم گیری (Decision making )، پردازش اطلاعات و... است این نظریه‌ها در مخالفت با "تداعی گرایی افراطی" بوجود آمدند. در واقع این نظریه‌ها به جنبه‌هایی از فرآیند یادگیری توجه کردند که در نظریه‌های تداعی گرا کنار گذاشته و حتی مردود اعلام شده بود. از نظریه پردازان این حوزه می‌توان با نظریه‌های (Gestalt)، پردازش اطلاعات و ... اشاره کرد. 
حافظه و یادگیری 
به نظر می‌رسد انسان هر چه دارد (منظور پیشرفت‌ها) از برکت وجود حافظه (Memory) دارد. در واقع اگر حافظه نبود، شواهدی هم برای وجود یادگیری در دسترس نبود. گفته شده اگر حافظه نبود انسان مجبور بود هر لحظه و هر روز روشن کردن آتش را یاد بگیرد. بدین ترتیب حاقظه و یادگیری بطور جدایی‌ناپذیری باهم ارتباط دارند. حافظه ، یادگیری را با ذخیره کردن تجربیات و یکپارچه کردن آنها تسهیل می‌کند. 
برای ثبت ، نگهداری و بازخوانی موضوعات یادگرفته شده مراحل سه گانه "رمز گردانی (Coding)، اندوزش (Storage) و بازیابی (Retrieval) لازم است. و این سه مرحله خود در قالب انواع سه گانه حافظه یعنی حافظه فوری (Immediate Memory)، حافظه کوتاه مدت Short- Term Memory)) و حافظه بلند مدت (Long- Term Memory) مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
فیزیولوژی یادگیری و حافظه 
تمام اتفاقات مربوط به یادگیری (چه از نوع تداعی و چه از نوع شناختی) و تمام مراحل و فرایندهای مربوط به حافظه در مغز انجام می‌گیرد. تحقیقات زیادی درمورد محل و موقعیت نورونهایی که با یادگیری و حافظه در ارتباط هستند، شده است تا به سوالاتی از قبیل "مکانیزم عصبی یادگیری و یادآوری چگونه است؟ ، چگونه خاطره‌ها نگهداری می‌شوند؟ و... پاسخ داده شود.
این تحقیات به نظریه‌های زیاد و متفاوتی مانند نظریه تثبیت (Consolidation Theory) ، نظریه سنتز پروتئین (Portion Synthesis Theory) ، نظریه میانجی‌های عصبی (Neurotransmitter Theory) و... منجر شده است. اما باز هم اطلاعات و آگاهی انسان از فرایند دقیق این اعمال ناقص است و پژوهش‌هادر این زمینه ادامه دارد. 
گستره روانشناسی یادگیری 
کلید ورود به مطالعات و مباحث روانشناسی مطالعه و آگاهی از روانشناسی یادگیری است. روانشناسی یادگیری پایه‌ای برای درک و فهم سایر حوزه‌های روانشناسی است و سایر حوزه‌های روانشناسی نیز از نظریات و تحقیقات روانشناسی یادگیری استفادهای وسیعی می‌برند. در کنار این موضوع روانشناسی یادگیری در زندگی روزمره از کاربردی‌ترین حوزه‌های روانشناسی است مدرسه ، آموزشگاه‌ها ، روشهای تربیت کودک ، آموزش رانندگی ، روش‌های درمانی و انتقال تجربیات از نسلی به نسلی دیگر به یادگیری و روشهای آن وابسته هستند. 
چشم انداز این علم 
این تفکر که "در آینده از اهمیت و جایگاه یادگیری کاسته خواهد شد"، محال است. توجه ، مطالعه ، اظهار نظر و نظریه پردازی در حوزه یادگیری و روش‌های آن از قدمتی چند هزار ساله برخوردار است و به نظر می‌رسد این وضع در آینده هم ، همین باقی خواهد ماند. انسان همیشه دنبال روش‌های جدید و بهتری برای یادگیری است. در حال حاضر پژوهش‌های مرتبط با "یادگیری شناختی" از پرکارترین و مقدم‌ترین حوزه‌ها است و در آینده هم این حوزه فعالیت بیشتری خواهد داشت.
روش های نوین یادگیری :
آنچه بنده تا کنون مشاهده و تجربه کرده ام به طور اختصار عرض می کنم .یکی از مواردی که در یاد گیری مؤثّر است استفاده از رسانه های جمعی و رایانه میباشد .مثلادر درس آمار و مدلسازی هنگامی معلّم به کمک (CD) مینی تب تدریس می کند یادگیری راحت تر است و محاسبه و فاکتور های موجود مانند پراکندگی،چارکهاوغیره بسیار راحت تر و آسان تر می با شد و سریعتر می توان مطالب را به دانش آموزان ارائه کرد البتّه تجزیه و تحلیل این فاکتورها به عهده معلّم می باشد.
از طرفی با توجّه به تجرته ای که دارم به نتیجه رسیده ام اگر هر هفته در مقاطع راهنمائی و متوسطه دو ساعت کلاس درس ریاضی آزاد به شکلی که مطرح میکنم برگزار شود در ایجاد انگیزه و شور و نشاط در دانش آموزان مؤثّر است.از طرف مسئولین با توجّه به هر سال تحصیلی فهرستی از عنوان های مختلف مباحث ریاضی مطرح شود و معلّم مختار باشد هر عنوان را که می خواهد انتخواب کند و مطالبی را در مورد آن عنوان مطرح کند سپس مسائلی از خود در همان رابطه مطرح کند و آن را بین دانش آمو زان به بحث و تبادل نظر قرار دهد .حل مسائل را بعهده خود دانش آموزان قرار دهد و نحوه امتحان نیز به عهده معلّم باشد و باتوجّه به مطالب تدریس شده امتحان گرفته شود.
من تقریبا ده سال است که در ده دقیقه آخر هر کلاس سعی می کنم یک مسئله مربوط با موضوع درسی مطرح کنم و یک نمره برای حل آن در نظر می گیرم و این کار آنقدر باعث شور و نشاط در دانش آموزان می شود که هسجچان و علاقه وافر دانش آموزان به وضوح مشاهده می شود و با نظر خواهی که از ـنها به عمل آمده است این کار مورد تائید اکثر آنهابوده است.
این کلاس آزاد ریاضی بدان جهت مفید است که در کلاس درس معلم امکان آن را ندارد که به مسائل جانبی بپردازد و تاید به مطالب کتاب و تمرینات آن بپردازد. مشکلات دیگر آموزش ممکن است به مسائل زیر مربوط شود:
1- تدریس همکاران محترم ریاضی بیش از 24ساعتدر هفته به علت کمبود دبیروغیره.
2- استاندارد نبودن کلاس ها از نظر تعداد دانش آموزان 
3- آشنا نبودن بعضی از همکاران محترم با رایانه و یا در دسترس نبودن آن 
4- نحوه برگزاری آزمون سراسری 
5- تشویق
6- آشنا شدن با روش های نوین یادگیری 
7- آشنا شدن با الگوهای یک تدریس نوین
8- قداست علم
9- عادت در یادگیری
10- تغییر یا حذف مطالب کتب درسی قبل از آنکه معلم کتاب را بررسی کرده باشد
11- قدر دانی از آثار و تألیفات همکاران ارجمند ریاضی
12- حذف امتحانات نهایی در پایه های پنجم ابتدائی و سوم راهنمائی و استفاده از معلمین متخصص در رشته های ریاضی در دوره ابتدایی که راجع به بعضی از موارد توضیح می دهند و موارد 6و7و9 با استناد به کتاب کلیت روش ها و فنون تدریس (آثار......... صفوی)بیان می کنم.

دانلود تحقیق در مورد روانشناسی یادگیری

بررسی اختلالات یادگیری (گروه بندی، سبب شناسی، راهبردها وروش های آموزش و توانبخشی)


بررسی اختلالات یادگیری (گروه بندی، سبب شناسی، راهبردها وروش های آموزش و توانبخشی)

در سالهای اخیر پژوهش و مطالعه درباره ی کودکانی آغاز شده است که حالت و کردار آنان برای بسیاری از پدران و مادران و معلمان و مددکاران حیران کننده است، زیرا اغلب آنان علی رغم داشتن هوش طبیعی، بدون بهره گیری از آموزش های ویژه قادر به ادامه ی تحصیل نیستند

دانلود بررسی اختلالات یادگیری (گروه بندی، سبب شناسی، راهبردها وروش های آموزش و توانبخشی)

پژوهش
بررسی
اختلالات یادگیری
گروه بندی
سبب شناسی
راهبردها
روش های آموزش
توانبخشی
مقاله
پژوهش
تحقیق
پروژه
دانلود مقاله
دانلود پژوهش
دانلود تحقیق
دانلود پروژه
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 32 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40

بررسی اختلالات یادگیری (گروه بندی، سبب شناسی، راهبردها وروش های آموزش و توانبخشی)

 
مقدمه
در سالهای اخیر پژوهش و مطالعه درباره ی کودکانی آغاز شده است که حالت و کردار آنان برای بسیاری از پدران و مادران و معلمان و مددکاران حیران کننده است، زیرا اغلب آنان علی رغم داشتن هوش طبیعی، بدون بهره گیری از آموزش های ویژه قادر به ادامه ی تحصیل نیستند. یا برخی دیگر ممکن است یک روز مطالبی را بخوبی فرا گیرند و روز دیگر تمام آن را فراموش می کنند.
عده ای دیگر در پاره ای از کارها بر بسیاری از همگنان خود برتری و پیشی می گیرند و در قسمتی دیگر مانند کودکان کوچکتر از خود عمل می کنند. این کودکان به تدریج در می یابند که سایر کودکان از نظر وضع درسی از آنها بهتر هستند و احساس حقارت را تجربه می کنند. کم کم بیزاری از درس مدرسه در آنها به وجود می آید. والدین آنها که اغلب از دلایل ناتوانی های یادگیری آنان بی خبر هستند، با فشارهایی که به کودک می آورند، مشکل را چند برابر می کنند.
در این مجموعه ابتدا به نظریات و تعاریف مختلف در مورد ناتوانی های یادگیری از جمله نظریه های رشدی، نظریه های رفتاری، نظریه های رشد مهارت های حرکتی، نظریه های شناختی پرداخته شده است. همچنین این مشکل از جنبه های پزشکی و عصب شناختی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
سپس به انواع و گروهبندی ناتوانی های یادگیری به گروه ها یا کودکانی که با دشواری ها در رشد مهارت های ادراکی- حرکتی، پردازش اطلاعات دیداری، پردازش اطلاعات شنیداری، تکلم یا گفتار، مشکل در حافظه، خواندن یا هجی کردن، یان نوشتاری، ریاضیات، تقسیم گردیده اند.
بخشی به سبب شناسی این اختلال و درمان های دارویی و قسمتی به ارائه ی راهبردها و راهکارهای عملی جهت رفع مشکلات رایج تحصیلی و یادگیری پرداخته است.

 

فهرست مطالب
تعریف
رویکردهای نظری بر ناتوانی های یادگیری
نظریه های رفتاری
نظریه های شناختی
راهبردهای فراشناختی
جنبه های پزشکی
درمان دارویی
فنون شناختی در درمان
فنون رفتاری در درمان
رشد حسی حرکتی
دید حرکتی گتمن
تئوری تشکیل نظام عصبی دمن و دلاکاتو
اختلالات زبان
محاسبه
اختلاق نقص توجه
رشد اجتماعی
*************

دانلود بررسی اختلالات یادگیری (گروه بندی، سبب شناسی، راهبردها وروش های آموزش و توانبخشی)

روش تحقیق با عنوان اختلالات یادگیری برای رشته مدیریت بیمارستان


روش تحقیق با عنوان اختلالات یادگیری برای رشته مدیریت بیمارستان

روش تحقیق با عنوان اختلالات یادگیری برای رشته مدیریت بیمارستان

دانلود روش تحقیق با عنوان اختلالات یادگیری برای رشته مدیریت بیمارستان

روش تحقیق
مدیریت بیمارستان
اختلالات یادگیری
دسته بندی روانپزشکی
فرمت فایل docx
حجم فایل 92 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 9

روش تحقیق با عنوان اختلالات یادگیری برای رشته مدیریت بیمارستان، قابل ارائه در پروژه های لیسانس

دانلود روش تحقیق با عنوان اختلالات یادگیری برای رشته مدیریت بیمارستان

بررسی عوامل موثر در ایجاد سازمان های یادگیرنده فصل اول پایان نامه یا طرح پژوهشی با عنوان یادگیری سازمانی


بررسی عوامل موثر در ایجاد سازمان های یادگیرنده

فصل اول پایان نامه یا طرح پژوهشی با عنوان یادگیری سازمانی

دانلود بررسی عوامل موثر در ایجاد سازمان های یادگیرنده

پروپوزال
طرح پژوهشی
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل docx
حجم فایل 86 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 7

بررسی عوامل موثر در ایجاد سازمان های یادگیرنده

 مقدمه:

      در دنیای پیچیده و متغیر امروز رمزبقای سازمان‌‌ها، توانایی آن‌ها در کسب دانش و اطلاعات مورد نیاز می‌باشد. از طرفی پیچیدگی روزافزون و پویایی محیط منجر به ایجاد فضای عدم اطمینان و ناپایداری برای سازمان‌‌ها و گروه‌‌ها شده‌است و سازمان‌‌ها برای حفظ و بقای خود در این شرایط نیازمند توسعه آگاهی‌‌ها نسبت به محیط و افزایش دانش سازمانی می‌باشند. در این فضای رقابتی و پرتغییر سازمان‌هایی امکان بقا و رشد را دارند که توانایی یادگیری سازمانی داشته‌ و بتوانند از تغییر و تحولات محیطی و تجربیات درون سازمانی و برون سازمانی دانش مورد نیاز سازمانی را فراگرفته و به سازمان‌های یادگیرنده تبدیل‌شوند.پیتر سنگه معتقد است که در آینده،یا سازمان‌‌ها یادگیرنده هستند و یا به ‌تدریج رو به نابودی و زوال پیش‌   خواهند رفت

      امروزه دیگر سازمانهای بزرگ و پیچیده‌ای که دهه‌های قبل به وجود آمده بودند، کارساز نیستند و شبیه دایناسورهایی که توان تطبیق خود را با محیط نداشته و محکوم به فنا شدند، سازمانهای بزرگ با ساختارهای سنتی توان و انعطاف لازم جهت هم‌سویی با تغییرات محیط پیرامونی به ویژه با توجه به جهانی شدن را ندارند و برای بقای خود ناچارند یا تغییر ساختار دهند یا خود را به ابزارهایی مجهز کنند تا توان مقابله با تغییرات جهانی را بدست آورند. یکی از این ابزارها، ایجاد و نهادینه کردن یادگیری سازمانی است

 

      درحقیقت ‌یادگیری سازمانی تلاشی برای یافتن راه‌های ایجاد مزیت‌های رقابتی پایدار برای سازمان‌ می‌باشد و درسازمان‌های ‌یادگیرنده کارکنان از یادگیری مسائل روزمره خارج ‌شده و بیشتر فرا می‌گیرند که به دانش و توانایی خود در انجام متناسب کار‌ها بیافزایند. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل و موانع فراروی یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان‌ یادگیرنده در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران می‌باشد تا با شناسایی این موانع راهکارهای مناسبی پیشنهاد نماید. 

خلاصه و نتیجه گیری فصل سوم

         روش تحقیق در این پژوهش، روش پیمایشی یازمینه‌یابی است . این روش، به توضیح دقیق موضوع تحقیق و چگونگی وضع موجود می‌پردازد و نتایج آن را کاربردی می‌نماید .

      برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه که رایج‌ترین و متداولترین ابزار در تحقیق پیمایشی است، استفاده شده و پرسشنامه این تحقیق بر اساس طیف لیکرت طراحی گردیده است .

پایایی پرسشنامه با استفاده از به دست آوردن ضریب آلفای کرونباخ از طریق رایانه و برنامه SPSSو روایی آن توسط صاحب نظران (اعتبار محتوا) تأیید گردیده است.

دانلود بررسی عوامل موثر در ایجاد سازمان های یادگیرنده

ترجمه مقاله یادگیری گروه کوچک با بازی در موزه ها: تاثیرات تعاملی بودن بعنوان واسطه تفاوت های فرهنگی


ترجمه مقاله یادگیری گروه کوچک با بازی در موزه ها: تاثیرات تعاملی بودن بعنوان واسطه تفاوت های فرهنگی

ترجمه این مقاله 20صفحه است و در فرمت ورد است فایل زیپ خریداری شده شامل فایل ورد، پی دی اف و فایل اصلی به زبان انگلیسی است چکیده انگلیسی و ترجمه آن به زبان فارسی در زیر آمده است

دانلود ترجمه مقاله یادگیری گروه کوچک با بازی در موزه ها: تاثیرات تعاملی بودن بعنوان واسطه تفاوت های فرهنگی

یادگیری رسمی
یادگیری مبتنی بر بازی
دانش پیشین
فرهنگ
همکاری مشترک
تعاملی بودن
مددجویی
ترجمه مقاله
ترجمه مقاله انگلیسی به فارسی
ترجمه مقاله یادگیری گروه کوچک با بازی در موزه ها تاثیرات تعاملی بودن بعنوان واسطه تفاوت های فرهنگی
ترجمه مقاله Small Group Learning with Games in Museums Effects of Interactivity as Mediated by Cultural Differences
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل zip
حجم فایل 5741 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

 ABSTRACT
Museums are rich and complex learning experiences, using a variety of interactive approaches to engage their audiences. However, the largely unstructured nature of free-choice learning calls for alternative approaches that can effectively engage groups of school age students with diverse cultural backgrounds. In this paper, we present our findings from a recent study in a museum in Greece, where triads of stu-dents had to learn about olive oil production using a game enabling different levels of interactivity and collaboration. We found that facilitation by an expert guide led to greater learning gains as compared to students playing alone, with one or three simultaneous game controllers. We also com-pared these results with a previous controlled experiment conducted in the US with middle school students, using the same game but without the ecologically valid facilitation. Drawing ideas from sociocultural and cognitive theories we interpret the contradictory findings, identifying the impact of culture on their (social) interactions, their subjective game experience, and eventually learning, in these spaces.
Author Keywords
Informal learning; game-based learning; prior knowledge; culture; co-located collaboration; interactivity; facilitation.

 

ترجمه چکیده مقاله به فارسی:

چکیده

موزه ها، تجربه های غنی و پیچیده یادگیری هستند و با انواع مختلف رویکردهای تعاملی سعی در جذب مخاطبان خود دارند. با این حال، ماهیت بسیار غیرساخت یافته یادگیری عاری از انتخاب برای رویکردهای جایگزینی فراخوانی می شود که می تواند به صورت موثری گروه های دانش آموزان را با پیشینه های مختلف فرهنگی درگیر کند. در این مقاله، ما یافته های تحقیق اخیر را در موزه ای در یونان ارائه می دهیم که سه دانش آموز باید با استفاده از توانمند کردن سطوح مختلف تعاملاتی و همکاری درباره تولید روغن زیتون یاد بگیرند. ما دریافتیم که مددجویی توسط یک راهنمای متخصص منجر به افزایش یادگیری در مقایسه با دانش آموزانی می شود که به تنهایی با یک یا سه کنترل کننده همزمان بازی، بازی می کنند. ما همچنین این نتایج را با یک آزمایش از قبل کنترل شده مقایسه کردیم که در آمریکا در بین دانش آموزان مدرسه راهنمایی با استفاده از بازی مشابه اما بدون کمک معتبر زیست محیطی انجام شد. ما با ترسیم ایده ها از نظریه های اجتماعی-فرهنگی و شناختی، یافته های متناقض را تفسیر می کنیم، که تاثیر فرهنگ را بر تعاملات (اجتماعی) آنها، تجربه بازی ذهنی آنها، و در نهایت یادگیری در این فضاها مشخص می کند.

کلمات کلیدی نویسنده

یادگیری رسمی؛ یادگیری مبتنی بر بازی؛ دانش پیشین؛ فرهنگ؛ همکاری مشترک؛ تعاملی بودن؛ مددجویی.

دانلود ترجمه مقاله یادگیری گروه کوچک با بازی در موزه ها: تاثیرات تعاملی بودن بعنوان واسطه تفاوت های فرهنگی